Keď dvaja robia to isté . E-shop - rýchly, pohodlný, lacný nákup?

Autor: František Lefler | 30.12.2017 o 9:29 | (upravené 30.12.2017 o 19:15) Karma článku: 4,44 | Prečítané:  1612x

E-shopy sa stali v našej krajine jedným z najzvlčilejších spôsobov predaja, ktorý má so skutočnou ideou a serióznosťou predaja pramálo spoločného.

Každý správny slovenský-shop má svoje vlastné obchodné podmienky.

 Predávajúci má právo stornovať objednávku, ak z dôvodu vypredania zásob alebo nedostupnosti tovaru nie je schopný dodať tovar kupujúcemu v lehote určenej týmito obchodnými podmienkami alebo v cene, ktorá je uvedená v internetovom obchode, zobrazenie tovaru na akejkoľvek internetovej stránke elektronického obchodu, ktorú prevádzkuje predávajúci je len ilustračné. Účelom spracúvania týchto osobných údajov je vystavenie daňového dokladu, predzmluvné vzťahy, identifikácia kupujúceho, potvrdenie objednávky a to telefonicky alebo prostredníctvom elektronickej pošty, doručenie tovaru, vedenie vernostných programov pre zákazníkov, realizovanie marketingových aktivít, informovanie o akciách, novinkách a zľavách.

Zdajú sa vám tieto podmienky diskriminačné, kde vy, ako zákazník ste len beztvará hmota, ktorá musí e-shopu hlavne len zaplatiť? Nemýlite sa. Ste ovca. Lebo človek so sebaúctou k sebe samému a svojim osobným dátam neposkytne svoje skutočné údaje takému obchodu. Tieto podmienky sú na rozdiel od mnohých iných slovenských e-shopov aspoň v slovenčine. Tí otrlejší ich nechávajú samozrejme v češtine. Lebo rozhodujúca väčšina tržieb údajne slovenských e-shopov je prevádzkovaná českými firmami a tržby samozrejme plynú našim susedom.

Pamätám si masívne reklamné kampane vzniku e-shopov na Slovensku. Znevažovanie kamenných obchodov, kde spôsob a systém predaja bol vykresľovaný ako spôsob predaja v jaskyni. Pokroková forma predaja bola bonusom a každý, kto chcel byť IN, tak mal nakupovať ONLINE. Jedným  z hlavných argumentov bola cena. E-shop nemá sklady, obchody, takže predáva oveľa lacnejšie. Ovečky sa spočiatku s ťažkosťami orientovali v záplave novotvarov. Obchody sa ale pomaly rozbiehali. Presne podľa vzoru a s oneskorením rastových čísel na západe Európy.  Po viacerých rokoch rozbehu sa obchod skutočne aj rozbehol. Nebolo by to ale Slovensko, ak by to nebolo opäť "trochu" iné ako v serioznych obchodoch  v civilizovanejšej časti Európy.

Všeobecné podmienky predaja, v ktorých si obchod jednostranne vymedzí právo nezobraziť skutočne predávaný tovar na svojej stránke si myslím, že priamo spĺňa všetky atribúty klamlivej reklamy, ktorá je normálnych krajinách Európy zakázaná. Slovenskej obchodnej inšpekcii to ale pravdepodobne neprekáža. Zákon o cenách je pre takéto e-shopy opäť len zdrapom papiera. A náhodou opäť len "nedopatrením" slovenských kontrolných orgánov. Je ale pravdou, že takéto kontroly obnášajú množstvo mravenčej práce kontrolórov a tých prvoradou úlohou bude kontrolovať len tovary a praktiky, ktoré neskôr v médiách vedia populisticky predať ich politickí nominanti na čele. Práca, ktorá by prieniesla osoh množstvu spotrebiteľov sa v našej krajine ešte nenosila.

Zazvoní vám poštár alebo kuriér a prinesie vám balíček. Objednali ste si tovar. Potvrdíte prevzatie balíčka. Balíček otvoríte, tovar rozbalíte a skontrolujete. Pri objednávke ste predpokladali niečo iné. Jednoducho vám tovar nevyhovuje. Z balíčka si ďalej vytiahnete faktúru za tovar, ktorú samozrejme neuhradíte lebo tovar nechcete. V balíčku nájdete samolepku so spiatočnou adresou. Tovar uložíte späť do krabice, nalepíte nálepku so spiatočnou adresou e-shopu, zatelefonujete doručovateľovi vášho balíčka, dohodnete si s ním termín spätného odobratia balíčka, balíček mu odovzdáte a objednáte si tovar, ktorý vám pravdepodobne bude vyhovovať. Alebo aj nie. SCI FI? Nie, len jeden z mnohých e-shopov v Nemecku.

Nenašiel som v žiadnych  všeobecných podmienkach slovenských e-shopov prípad, ak predávajúci pri vrátení tovaru tovar neprevezme od doručovateľa. Vy nie ste schopný splniť základnú podmienku odstúpenia od zmluvy a tou je vrátenie tovaru. Za takýto prípad nie sú žiadne postihy. Ak vám predávajúci nevráti peniaze, môžete sa súdiť, sankcie som nenašiel žiadne.  Málokto sa bude súdiť za čiastky v desiatkach euro. A pri stave vymožiteľnosti práva v tejto krajine na to môžete pravdepodobne aj zabudnúť. Vašu elektronickú schránku zahltí SPAM,  napríklad s pornografiou? SCI FI? Nie. Slovenská realita. Však ste súhlasili s použitím vašich údajov pre účely reklamy.

Európska únia prijala pravidlo, že e-shopy nebudú môcť v budúcnosti diskriminovať zákazníkov hranicami. V takomto e-shope si budete môcť už o dva roky objednať tovar aj vy. Neviem si to absolútne predstaviť v slovenských reáliách. Ako sa bude tovar doručovať napríklad do osád? A napríklad splatnosť 14 dní na základe faktúry v balíku. Vieme si odpovedať na takéto otázky? Sme krajinou s najvyšším počtom vyrobených automobilov na obyvateľa. Ale aj krajinou s najväčším počtom cigánskych osád na obyvateľa. Ale aj krajinou s jedným z najnižších stupňov vymožiteľnosti práva v Európe.

Ako to bude s tým e-shopmi na Slovensku? Budeme ďalej tolerovať slovenský spôsob predaja tovaru aj od Nového roka? Je to len na nás.

PF 2018

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.


Už ste čítali?